keskiviikko 11. helmikuuta 2009

Luento Jalostuspäivillä Lappeenrannassa 13.2.

Tätiratsastaja sai jokunen aika sitten kutsun tulla luennoimaan Lappeenrantaan jalostuspäiville 13.2.2009. Aiheeksi annettiin varsan markkinointi erityisesti internetissä. Joku teistä lukijoista varmasti pohtinee, että mitä ihmeen asiantuntemusta tätiratsastajalla on varsan markkinointiin. Pohdinnat osuvat täysin oikeaan: ei mitään. Tätiratsastaja on myynyt tasan yhden oman kasvattinsa.

Asiantuntemusta löytyy sen sijaan internetistä, markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Tätiratsastaja ihmettelee sosiaalisen median mahdollisuuksia opetuksessa sekä markkinoinnissa päivittäin, osana siviilityötään.

Luennon taustaa:
Jalostuspäivien luento perjantaina 13.2. käsittelee uusia kanavia varsan markkinoinnissa, sillä uusi kohderyhmä vaatii uudenlaisen lähestymistavan. ”Digiajan natiivit” eli verkossa kasvaneet on kohderyhmänä haasteellinen myös kasvattajille. Digiajan natiivit ovat tottuneet aivan toisenlaiseen tiedonhankintaan ja markkinointiin kuin tämän päivän keski-ikäiset.

Alkaneella 2000-luvulla sosiaalinen media on mullistanut internetin käytön. Tavalliset, stabiilit web-sivut jäivät 1990-luvulle. Nykyisin netissä vietetään aikaa, solmitaan ystävyyssuhteita, tuotetaan materiaalia, verkostoidutaan, toisin sanoen toimitaan sosiaalisesti. Nettisosiaalisuus ei kuitenkaan ole pelkästään nuorten asia vaan myös keski-ikäiset ovat löytäneet tiensä internetin sosiaalisiin verkostoihin. Siitä kertovat esimerkiksi Facebookin käyttäjätilastot: http://www.facebook.com/press/info.php?statistics .

Luennon sisältöä:
Perustelen luennossa sitä, miksi pelkkä myynti-ilmoitus lehdessä tai internetin kauppasivulla ei saavuta enää koko kohderyhmää. Sisältö pureutuu siihen, miten kasvattaja voi terävöittää varsojensa markkinointia uuden ajan internetissä.

Luennolla käyn läpi perusteet siitä, miten verkostoissa voi varsaansa markkinoida, kuinka rakentaa nykyisiä ja uusia asiakkaita paremmin palvelevat internet-sivut, kuinka olla paremmin hakukoneen löydettävissä, miten tehostaa kansallista ja kansainvälistä markkinointia sekä verkostoitua muiden kanssa (harrastajat, pro-amatöörit sekä ammattilaiset).

Annan käytännön vinkkejä ja esimerkkejä, miten markkinoinnin sosiaalisessa mediassa voi aloittaa hyvin pienellä työllä. Osa toimenpiteistä vaatii vain hieman aikaa, ei välttämättä yhtään rahaa. Annan myös ohjeita sosiaalisen median markkinointisäännöistä; miten välttää pahimmat mokat. Teen lisäksi ehdotelman siitä, miten potentiaalisten asiakkaiden ja pelaajien mielenkiintoa on mahdollista kasvattaa.

Ei kommentteja: